Page 1 - Descobrim 09
P. 1

ROBERT ANGLADA, EL CARTER
 >EL MUSEU DEL CARRILET
    El correu postal arribava a Cassà dos cops al dia gràcies al
 L’any  1972  hi  va   tren.  El carter titular
 haver  una  iniciativa   de  la  darrera  època
 municipal per arribar   del carrilet,  el senyor
 a  un  acord  amb  la   Robert Anglada i
 família   Bregante,   Morell era l’encarre -
 propietària  del    tren   gat de baixar  a   l’es-
 que  tenen  aparcat  a   tació  primer    amb
 casa  seva,    al  carrer     bicicleta,  i  més  tard   GENER  2018  9   COORDINACIÓ: Arxiu Municipal de Cassà de la Selva
 Sant  Martí,  per a cons-  amb  la  seva    Moby-
      Maqueta del 1972 (arxiu X. Romero)   truir            el             Museu         Municipal   lette.  A  casa  seva,
 del Carrilet, Lluís  Bregante  Aldecoa. Ja hi havia una maqueta   cantonada del carrer
 feta,  però  el  projecte  no  es  dugué  finalment  a  terme.  Mel amb passatge de
 Ara  fa  uns  mesos  que  l’Ajuntament  ha  arribat  a  un  acord/  la Coma, hi  havia l’o-
 permuta  urbanística  amb  aquest  família,  i  sembla  ser  que   oficina, on  treballava
 es  podrà  enllestir  una  mena  de  centre  museístic  a  aquest   amb la seva dona, la
 mateix  indret,  el  primer  d’aquestes  característiques  a  tota   senyora Conxita  Al-      Robert Anglada, el popular carter
 la  línia,  i  que  seria  visitable  en  dies  i  hores  convengudes.  bertí, i anys més tard      de Cassà (Arxiu R. Anglada)
 tard amb la filla, Rosa
 Anglada. Aquest carter es convertí en tota  una institució
 cassanenca,  persona  molt  estimada  i  respectada,  com
 tradicionalment ha  succeït  amb els funcionaris de correus.
 > LA NEVADA DEL 62  Morí el 29 de setembre de 1993 a l’edat de 80 anys


 Una de les vicissituds amb què es trobaven sovint en aquell
 temps els trens petits eren les inclemències meteorològiques,   L A   X I F R A  : 306.000
 i especialment  les nevades, la qual cosa obligava a paralitzar
 el trànsit i  la brigada d’obres del carrilet tenia moltíssima feina   Sens  dubte  que  el
 extra.  principal  motiu  per  a
 la  creació  de  la  línia
 ferroviària de Sant Feliu
 a  Girona  fou  poder
 donar  sortida  a  les
 manufactures  sureres,
                         talment com succeí uns

 anys abans amb el tren  Vista general de l’estació. Viatgers esperant l’arribada del “carrilet”  (Arxiu Xavier Romero)
 Mostra del transport ferroviari
                                                de Palamós- Flaçà - Gi-
         (Arxiu X. Romero)
                                                                                                       rona.  EL CARRILET
                                          Tant  la  capital  ganxona  com  Llagostera  i  Cassà,  van
 gaudir d’aquesta manera d’un servei diari, relativament
 ràpid  i  eficaç  tant  per  rebre  la  matèria  primera,  com
 posteriorment  per  exportar  taps,  aglomerats  i  altres   UN MITJÀ QUE VA MARCAR TOTA UNA ÈPOCA
                    Nevada del 1962 (Arxiu Manel Miralles)  treballs de suro. El moviment total durant els 77 anys fou
 Aquest  gran  fotògraf,  en  Manel  Miralles,  copsà  l’any  1962   de 305.965 tones (143.981 t. en planxa, i 161.984 t. de   Tren, “tren petit”,  “feliuet”, però sobretot  “carrilet”,   doncs, els 125 anys del seu naixement. No només
 una nevada de grans proporcions. En aquesta instantània es   manufactures).  A la foto de R. Todt, l’any 1964 a Girona,
 veuen els operaris que fan neteja just al davant de l’estació,   en veiem el vagó núm.  612 ple de fardells a punt per ser   eren les denominacions més corrents amb què   els viatgers en van gaudir del carrilet, també ho
 perquè hi pugui circular el comboi.  treballats.  es  coneixia  aquest  mitjà  de  comunicació  i  de   va  fer  el  transport  de  mercaderies  per  abastir

        transport  que  unia  Sant  Feliu  de  Guíxols  amb   el  comerç  i  com  no,  la  indústria  emblemàtica,
 NÚMERO 8  Girona,  i  que  a  tots  els  municipis  pels  quals   que  sempre  ha  estat  la  surera. També  se’n  va
 MAQUETACIÓ: Quim Massa
 REDACCIÓ : X. Albertí,  Q. Bosch,  R. Garcia,   discorria va deixar una empremta inesborrable,   beneficiar el correu, que hi arribava dos cops al
 M. Gener, M. D. Grau, Q. Massa,  E. Mestres,
 Q. Mundet,  X.Niell, J. Ll. Òdena, M. D. Sau-  Codi QR  molt especialment a la nostra vila, on encara és   dia i per si això fos poca cosa, recordem també
 ra. i X. Romero  hora que la gent d’una certa edat recorda i enyora   el xiulet que puntualment feia de rellotge, i  fins i
 COL·LABORACIÓ: Editorial Gavarres,  Cassà
 Digital, i Llumiguia  amb molta nostàlgia un ferrocarril de via estreta,   tot marcava l’esbarjo de la mainada  al voltant de
 IMPRESSIÓ: Ducform
        però suficient per desenvolupar  durant setanta-    la via i de les instal·lacions de  l’estació.
 Més informació a: www.cassa.cat  set anys un servei inestimable. Estem celebrant,                      Xavier Romero
   1   2   3   4